14 Temmuz 2009 Salı

Turkcell Süper Lig'de Kadın İstihdamı


Üstteki resim neyi anlatıyor biliyor musunuz? Türkiye Futbolu'nda kadına verilen değeri. Resmi hemen açıklayayım, Turkcell Süper Lig fikstür çekimi sonrasında, kulüp temsilcilerinin katıldığı toplu resim töreninden bir kare. Sahnede yer alan 23 kişiden sadece 1'i kadın. Ben de "Acaba kulüplerin her kademesinde bu durum böyle mi?" diye merak ettim, internet üzerinden ufak bir araştırmaya çıktım.

Bu arada o kadın kim diye merak ediyorsanız, Galatasaray'ın Müsabaka ve Dış İlişikiler Sorumlusu Yeşim Toroslu. Avrupa Ligi kura çekimine de kendileri katılmıştı.

Araştırmanın içeriğinden bahsedersek, öncelikle söyleyeyim, bu araştırmanın bilimsel bir altyapısı yoktur. Dolayısıyla sonuçları kesin değildir. Ama bu araştırmayı yaparken kulüplerin resmi internet sitelerini temel aldım, manipülasyona fırsat vermemek için özellikle bu yolu seçtim. Başkandan başlayarak, internet sitesi izin verdiği sürece en alt kademedeki temizlikçiye kadar inmeye çalıştım. Antalyaspor ve Eskişehirspor'daki görevli sayısı bu yüzden yüksek gözüküyor. Tabi internet siteleri de sorun çıkarttı. Mesela Manisaspor'un internet sitesini hiçbir tarayıcıda doğru düzgün çalıştıramadım. O yüzden yerel haber sitelerinden, sadece yönetim kurulunu ele almak zorunda kaldım. Yine Ankaraspor'un internet sitesinde, bu konuyla ilişkilendirebileceğim sadece 8 kişi buldum. Beşiktaş'ın ve Fenerbahçe'nin internet sitesinde de idari kadroyla ve kulüp personeli ile ilgili bir bölüm yoktu, orada da yönetim kurulu üzerinden gitmek zorunda kaldım. İstanbul B.B.'nin sitesinde de, ne yönetim kurulu ne idari kadro, ne de kulüp personeli vardı, o yüzden bu araştırmaya dahil edemedim.

Bulduğum tüm isimleri "görevli" olarak adlandıracağım.

Ankaraspor, Onursal Başkan Melih Gökçek dahil, 8 görevli, 1'i kadın; Antalyaspor, 45 görevli, 8'i kadın; Beşiktaş, 16 görevli, kadın yok; Bursaspor, 32 görevli, 4'ü kadın; İstanbul B.B. , yok; Denizlispor, 29 görevli, 1'i kadın; Diyarbakırspor, 24 görevli, kadın yok; Eskişehirspor, 55 görevli, 6'sı kadın; Fenerbahçe, 22 görevli, 1'i kadın; Galatasaray, 26 görevli, 3'ü kadın; Gaziantepspor, 27 görevli, kadın yok; Gençlerbirliği, 33 görevli, kadın yok; Kasımpaşa, 29 görevli, kadın yok; Kayserispor, 28 görevli, 1'i kadın; Manisaspor, 15 görevli, kadın yok; MKE Ankaragücü, 22 görevli, kadın yok; Sivasspor, 26 görevli, 1'i kadın; Trabzonspor, 22 görevli, kadın yok.

Hiç kadın görevli bulundurmayan kulüpleri bir kenara bırakırsak, bu kadar az sayıda kadın bulunduran kulüplerin bu davranışına, sosyal bilimlerde "tokenizm" adı veriliyor. Yani, ayrımcılık yapıyormuş gibi gözükmemek için, karşı cinsten (ırktan, yaştan vs.) çok az sayıda kişiyi grup bünyesine katma durumu. Demek ki neymiş, sosyoloji güzel birşeymiş.

Foto: tff.org

1 yorum:

Sir Douglas McGiven dedi ki...

kadın istihdamı hiçbir sektörde olması gereken düzeyde değil ki bakış açısı hep 'erkek sporu' olmuş futbolda bu şaşırtıcı olsun.

bence böyle. güreş'te kadın istihdamı olsa güzel olur aslında. yağlı yağlı. kırkpınar'ı yıkarlar :)